TEMAN MED TEXTER

  • Demokrati
  • Empati
  • Etik och moral
  • Fördomar
  • Främlingsfientlighet och rasism
  • Historia
  • Identitet
  • Kultur
  • Litteratur
  • Människans natur
  • Mänskliga villkor och rättigheter
  • Media
  • Mobbning
  • Ondska
  • Politik
  • Politikeryrket
  • Politisk extremism
  • Politiska biografier
  • Revolutionens psykologi
  • Samhällskritik
  • Samhällsnormer
  • Skola
  • Skola och demokrati
  • Tillit
  • ANSLAGSTAVLA

    Storebror ser dig


    Länk: http://demokratinsps...

     
    Den solidariska genen


    Länk: http://demokratinsps...

     
    Arbeta med våld


    Länk: http://demokratinsps...

     
    3 Mar

    En god demokrat – eller inbiten nazist?

     

    IMG

    Foto: Programblad

     

    Tankar efter ”GUSTAF WAS HERE” – en berättande föreställning byggd på livsberättelsen om arkeologen Gustaf Hallström och hans livsverk.

     

     

    Pjäsen fick förhandsreklam, oavsiktlig sådan, när Magnus Alkarp i en debattartikel för kort tid sedan ifrågasatte Love Ersares teaterprojekt i samarbete med Västerbottens museum. Men med tanke på rubriken ”Så vill Umeå hylla en inbiten nazist” och anklagelser om aningslös historieförfalskning var jag undrande när jag satte mej för att ta del av den engelskspråkiga versionen i går.

    Love Ersares engagemang blir delvis förklarat tidigt i skeendet när han berättar om sin bakgrund, visserligen inte med samiska rötter, men i en uppväxt nära samiska sammanhang. Han gestaltar berättelsen om Gustaf Hallström med inlevelse och jag imponeras av hur han lyckas att hålla ett fängslande fokus under en och en halv timme. Delvis beror det på att Ersare involverar sej själv och sitt sökande. Han finns hela tiden närvarande som observatör och undersökare, men mycket mer än så; med små medel lyckas han skapa upplevelsen av sej själv tätt i Hallströms spår. Till exempel bär han på en vagga av renskinn, i form av en liten ackja. Den tillhör Love Ersare som haft sitt eget barn i den och Hallströms förstfödda vaggades i en likadan.

    Berättelsen om Hallströms liv spelas upp, från uppväxten i en småborgerlig Stockholmsfamilj, över hans tidiga karriär som arkeolog och museiman till att han konfronteras med den samiska kulturen. Han färdas i Sameland – Sápmi – och umgås med samer på ett förtroligt sätt. Love Ersares framställning påvisar inga påtagligt odemokratiska drag hos Gustaf Hallström under den tiden, annat än en konservativ livshållning som var vanlig under förra sekelskiftet och de första årtiondena därefter.

    Föreställningen följer en enkel tidslinje som gör det lätt att följa skeendet för den som har någorlunda kännedom om Europas historia under nittonhundratalet.

    Efterhand tätnar dramat när Ersare berättar om Hallströms tyskvänlighet och involvering i den rasistiska  rasbiologin. Med tanke på den upprörda förhandsdebatten med ytterst delade meningar om Hallström sympatier och gärning, är det nog fler än jag som är spända på vart gestaltningen här ska ta vägen.

    Ersares visar nu ärligt och öppet sina svårigheter att förstå och tolka. Hyllmetrar av arkiv har han gått igenom och ju mer han läser desto mer förvirrad blir han. Var Hallström en good guy, eller inte? På vems sida stod han? Spion eller kontraspion? Till sist strör han vanmäktigt papperen omkring sej som torra löv.

    Efter månader av studier ropar skådespelaren efter hjälp. Han har kämpat för att hitta och återge en bild av en människa. Det slutar med tystnad.

    WHO WAS GUSTAF?

     

     

    Anders Fagerlund


     
    Logga in