TEMAN MED TEXTER

  • Demokrati
  • Empati
  • Etik och moral
  • Fördomar
  • Främlingsfientlighet och rasism
  • Historia
  • Identitet
  • Kultur
  • Litteratur
  • Människans natur
  • Mänskliga villkor och rättigheter
  • Media
  • Mobbning
  • Ondska
  • Politik
  • Politikeryrket
  • Politisk extremism
  • Politiska biografier
  • Revolutionens psykologi
  • Samhällskritik
  • Samhällsnormer
  • Skola
  • Skola och demokrati
  • Tillit
  • ANSLAGSTAVLA

    Storebror ser dig


    Länk: http://demokratinsps...

     
    Den solidariska genen


    Länk: http://demokratinsps...

     
    Arbeta med våld


    Länk: http://demokratinsps...

     
    5 Mar

    Maria Johansdotter

    Lunchteater i Umeå

     

     

    MB900415678

     

    För en tid sedan såg jag den fina filmen Tomboy som handlar om Laure som vill vara pojken Mïchael. I anslutning till filmen skrev jag Vad heter du? – en artikel om hur och varför vi människor är så benägna att kategorisera och sätta olika företeelser i fack, om vår förhållning till osäkerheter i det vi varseblir och tolkar.

    Människor som inte lätt låter sej indelas i kategorin kvinna eller man får svårigheter som delvis har med dessa psykologiska fenomen att göra.  Så har det förmodligen alltid varit. Och så var det för Maria Johansdotter, huvudpersonen i Västerbottensteaterns lunchteater.

    Under namnet Magnus Johansson verkade Maria som musiker med stor framgång och var vida känd i början av 1700-talet. Liksom Laure i Tomboy, tvingades till slut Maria/Magnus att bekänna vem hen var. ”Är du pojke eller flicka?” ”Kvinna eller man?”. Omgivningen kräver ett svar, tar inte hänsyn till det ambivalenta. Straffet blev hårt.

    Om detta öde handlar pjäsen. Med enkla medel skildras de avgörande årens dramatik i Maria Johansdotters liv. Musiken bidrar till att det intensiva känslospelet hela tiden hålls vid liv

    Ännu en dag spelas pjäsen. Vad den vita hästen har med det hela att göra? Gå och se!

    Anders Fagerlund


     
    Logga in