TEMAN MED TEXTER

11 Maj

Försvar för Romsons uttalande om Medelhavet och Auschwitz

a21290cd57f30742_200x200ar

Judar, romer och funktionshindrade mördades av nazister i dödslägren under det andra världskriget. I gårdagens partiledardebatt gjorde Åsa Romson, miljöpartist och minister i den nuvarande regeringen, en jämförelse mellan ett av dessa läger, Auschwitz, och skeendet i Medelhavet där nu flyktingar drunknar i tusentals.

Romson har med rätta kritiserats för den haltande jämförelsen och bett om ursäkt för den, om än i ordalag som även de kan kritiseras. Uttalandet var ogenomtänkt. Kritiken har framförallt handlat om skalan – miljoner – eller tusental.

Till hennes försvar kan sägas att hon pekar på sanningen att, liksom i dödslägren, handlar dagens tragiska flyktingöden om beräknat  massmord. Människor lämnas att dö, dumpas i havet. De misshandlas, mördas, våldtas !

Vi i Europa har ansvar att se det som sker och handla etiskt. Sverige – och de allierade –  blundade för vad som skedde under Hitlers framfart i det egna landet och i öst.  På samma sätt vill nu EU väja för det som sker med flyktingar från bland annat Libyen. Det går inte att frigöra sej från känslan att de fruktansvärda bilderna från havet passar vissa motståndare till flyktingmottagande. Som avskräckning för dem som vill fly.

Kanske  kan ilskan mot Romson ha att göra med att hennes jämförelse kräver ansvar att se, något vi avvisar med harm och indignation. Romson får klä skott för rädslan. För det vi vill hålla ifrån oss, från vår gräns.

Anders Fagerlund